Po co firmie prawnik?
Żyjemy w czasach specjalizacji. Na rynku liczą się tylko firmy oferujące produkty czy usługi najwyższej jakości. Aby sprawnie funkcjonować w przestrzeni biznesowej, ważne są dobrze skonstruowane umowy, bieżące rozeznanie w przepisach oraz praktyczna znajomość mechanizmów związanych z interpretacją i stosowaniem prawa.
Codzienne funkcjonowanie przedsiębiorstwa to również wyzwania, którym należy sprostać. Własny biznes wymaga wielu poświęceń, nieprzespanych nocy oraz odwagi, aby spełniać swoje marzenia, realizować plany i pomysły. Wsparcie doświadczonej kancelarii pozwala zredukować ryzyka związane z prawnymi aspektami funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dzielny zespół prawników, którzy doskonale znają zasady funkcjonowania firmy oraz realia rynkowe, staje się nieoceniony, gdy trzeba pilnować lub bronić własnych interesów.
Stała obsługa prawna - co to takiego?
Lepiej zapobiegać niż leczyć. Każdy to wie, ale stosują ciągle nieliczni. Współpraca z kancelarią, z którą można skonsultować podejmowane działania, sprawdzić poprawność przygotowanych umów, a także zlecić wszelkie działania związane z obsługa prawną, to rozwiązanie cechujące każdego odpowiedzialnego menadżera.
Nie ma uniwersalnej definicji stałej obsługi prawnej. Bazując na naszych doświadczeniach praktycznych można użyć obrazowego porównania: stała obsługa prawna w naszym wykonaniu to zintegrowana usługa prawna, będąca emanacją (1) zakładowej służby BHP, (2) audytu wewnętrznego, (3) ochrony i (4) sił szybkiego reagowania.
Dobra kancelaria z odpowiednią atencją i zaangażowaniem zajmie się wszelkimi istotnymi sprawami na bieżąco pojawiającymi się w każdej firmie. Walka na pierwszej linii frontu jest ważna, ale równie ważne jest zabezpieczenie tyłów. Wiemy, że liczy się zarówno prewencja, jak i szybka, efektywna reakcja, dlatego też przekuwamy nasze doświadczenia procesowe w wymierne działania.
Prawnik na etacie czy kancelaria zewnętrzna?
Wszystko zależy od konkretnych potrzeb, wielkości firmy oraz bieżącego zapotrzebowania na obsługę prawną. Przy mniejszej skali działalności nie ma potrzeby ani sensu angażować prawnika na stale. W takim wypadku zupełnie wystarczająca jest obsługa zewnętrzna, w odpowiednio dobranym zakresie.
Gdy firma się rozwija, niejeden menadżer zastanawia się, czy lepiej zatrudnić prawnika na etat, czy zlecić obsługę kancelarii. Nie twierdzimy, że prawnik na etacie to złe rozwiązanie. Wręcz przeciwnie. Znamy zresztą ten typ pracy od podszewki i wiemy, że in-house lawyer jest niezmiernie ważnym elementem każdej większej organizacji.
Różnica pomiędzy prawnikiem na etacie a kancelarią zewnętrzną sprowadza się do faktu, iż kancelaria zewnętrzna, gdy trzeba, może zapewnić firmie prawnika na stałe – będąc jednocześnie jego zapleczem, ale sam prawnik na etacie nie zapewni firmie potencjału zewnętrznej kancelarii. Nasze doświadczenia pokazują, że idealnym dopełnieniem prawnika w firmie jest współpraca z kancelarią zewnętrzną, ilekroć pojawi się taka potrzeba. Większy zespół pozwala szybciej i sprawniej reagować na potrzeby. Zaangażowanie kancelarii to nie tylko prestiż, ale pewność stałej, nieprzerwanej obsługi oraz łatwa skalowalność usług.
Taka jest zasadnicza idea Prawnika Firmowego: uzupełnienie i wsparcie w obszarach, którym trudno sprostać w pojedynkę.