Zasady korzystania z AI w organizacji – hit czy kit?

Artykuł w kategorii:
Compliance
Powiązany obszar:
Prawo plus Automatyzacja

Hit, jeśli dostrzegasz w Twojej organizacji potencjał na korzystanie z AI albo już to robicie.
Kit, jeśli Twoja organizacja to Poczta Polska (chociaż trzymam kciuki, żeby i Poczta Polska poszła naprzód!🛣️ ).

AI nie zwalnia. To już nie tylko chatboty i generowanie grafik. To realna zmiana w sposobie pracy – od HR, przez finanse, na prawie kończąc. I niezależnie od tego, czy jesteś team „SkyNet nadchodzi”, czy raczej „to tylko lepszy kalkulator” – warto się przygotować.

Dlaczego warto mieć zasady korzystania z AI?

AI to nie magia, to narzędzie. A każde narzędzie może być użyte źle albo dobrze. Dlatego zasady dobrego używania AI są potrzebne – żeby nie korzystać z niego źle (mówcie mi Dominika Coelho… 🙈 ).

Zasady:

✅ pomogą ogarnąć ryzyka prawne (prawa autorskie, dane osobowe),
✅ mogą chronić – przynajmniej częściowo – przed halucynacjami AI (czyli sytuacją, gdy AI zmyśla z taką pewnością, że aż człowiek zaczyna wątpić w rzeczywistość),
✅ są świetną okazją, żeby edukować pracowników – jak korzystać z AI mądrze, efektywnie i bezpiecznie,
✅ mogą być zachętą do eksperymentowania – bo jak wiadomo, ludzie boją się tego, czego nie znają.

Co może się znaleźć w zasadach?

🦄 Jakie dane można wrzucać do AI, a jakich nie – dane osobowe? Nope. Pomysły na prezentację? Jasne!
🦄 Jak weryfikować odpowiedzi AI – AI to nie wyrocznia. To nieogarnięty 7-latek z całą (prawie) dostępną wiedzą, a do tego trenowany na danych z Internetu, więc wiemy, jak jest – kochamy, ale mądrze.
🦄 Zasady korzystania z grafik generowanych przez AI – czy można ich używać w materiałach promocyjnych?
🦄 Dobre praktyki promptowania – czyli jak gadać z AI, żeby coś z tego było.
🦄 Co, jak wybuchnie pożar – co jeśli AI „wypapla” coś, czego nie powinna? Albo wygeneruje bzdurę, która trafi do klienta? Warto mieć plan działania.

A co z kancelariami?

Myślę, że warto zainspirować się jeszcze świeżutkimi rekomendacjami KRIP; co warto wdrożyć w kancelarii? W dużej mierze to, o czym napisałam wyżej:

👉 Rekomendacja 16 – oczywiście wewnętrzne zasady korzystania z AI. Czyli nawet KIRP się ze mną zgadza 😊
👉 Rekomendacja 17 i 20 – organizujcie szkolenia cykliczne. AI to świetne narzędzie, ale trzeba wiedzieć, jak z niej korzystać, żeby nie narobić sobie (albo klientowi) kłopotów.
👉 Rekomendacja 21 – stwórzcie bazę wiedzy. Promptów, przykładów, dobrych praktyk. To oszczędza czas i pomaga nowym osobom szybciej się wdrożyć.
👉 Rekomendacja 22 – przygotujcie się na pożary. Ale generalnie lepiej zapobiegać niż leczyć.
👉 Rekomendacja 18 i 19 – regularnie oceniajcie narzędzia, z których korzystacie. AI się zmienia, prawo się zmienia, potrzeby klientów się zmieniają – regulamin też powinien.

💡 Zasady korzystania z AI to nie biurokracja – to pierwszy krok do świadomego, bezpiecznego i efektywnego wdrożenia tej technologii w organizacji.

Chcesz porozmawiać o tym, jak stworzyć takie zasady? Daj znać – chętnie pomożemy!

Udostępnij tę treść

Przeczytaj również

Radek Zatup. Inteligentne ogniwo automatyzacji

We wszystkich procesach automatyzacyjnych z pomocą przychodzi nam Radek Zatup – Zautomatyzowany Asystent Techniczny Ułatwiający Pracę, wirtualny członek zespołu, który zapewnia sprawny przebieg powtarzalnych czynności.

czytaj więcej...

Prawo plus Kontrakt

Czy każdą umowę trzeba konsultować z prawnikiem?. Niekoniecznie!

W Kancelarii codziennie analizujemy różne umowy – od wielomilionowych kontraktów po absolutnie standardowe dokumenty, jak umowy na abonament telefoniczny czy dostawę dystrybutora wody do biura. I właśnie te ostatnie skłoniły nas do refleksji: czy taka analiza ma faktyczną wartość dla klienta?

czytaj więcej...